Telefonkonsultasjon
Telefonkonsultasjon er en veiledningstjeneste der foreldre kan få veiledning, støtte og rådgivning over telefon. Dette er en lavterskel og fleksibel løsning for familier som ønsker råd og veiledning uten å måtte møte opp fysisk eller bruke digitale plattformer.
- Fleksibilitet og tilgjengelighet
Foreldre kan få veiledning uansett hvor de befinner seg, og samtalene kan enkelt tilpasses en travel hverdag. - Lav terskel for å be om hjelp
Telefonkonsultasjon gjør det enklere for foreldre å ta kontakt for å få råd og støtte, uten at det er behov for fysisk oppmøte eller tekniske løsninger som videomøter. - Trygghet i eget miljø
Foreldre kan snakke fritt og åpent fra sitt eget hjem eller andre steder der de føler seg komfortable. - Rask hjelp når behovet oppstår
Telefonkonsultasjon kan som regel gis på kort varsel, noe som gjør det mulig å få hjelp og støtte i en konkret situasjon, akkurat når man opplever å trenge det. - Konsentrert og målrettet veiledning
Veiledningen vil i hovedsak ha fokus på konkrete utfordringer og kan gi tydelige råd og strategier som foreldre kan ta i bruk umiddelbart. - Forebyggende støtte
Tidlig samtaleveiledning kan være med på å løse utfordringer før de eskalerer og dermed bidra til at foreldre opplever økt trygghet i foreldrerollen. - Mulighet for oppfølging og samarbeid
Telefonkonsultasjon kan benyttes alene eller som en del av et helhetlig veiledningsforløp. Telefonkonsultasjon kan benyttes i samarbeid med andre instanser som helsestasjon, skole eller barnehage.
Telefonkonsultasjon er en effektiv og praktisk måte for foreldre å få støtte og veiledning på, slik at de kan møte barnas behov med økt trygghet og forståelse.